KLINGEL KÖPVILLKOR

TILLÄMPNING

KLiNGEL ägs och marknadsförs av Klingel Sverige, Mail Order Finance GmbH, Tyskland, filial, organisationsnr 516403-3879, med säte i Göteborg (nedan kallat Klingel).

Dessa allmänna köpvillkor gäller när du handlar från Klingel. Notera att villkoren i förekommande fall kan ändras. Vid beställning godkänner du dessa villkor.

BESTÄLLNING

Beställningar görs via www.klingel.se, telefon eller per post. Minsta beställningssumma är 200,- efter avdrag av eventuella rabatter. Leverans sker endast inom Sverige. Vi levererar inte till minderåriga.

Alla produkter vi levererar kan användas i Sverige.

Klingel är medlem i Svensk Digital Handel (SDh) och vår webbshop är certifierad av Trygg e-handel.



       

PRISER & BETALNING

Priser

Alla priser i Klingels kataloger och webbshop anges inklusive moms. Katalogpriser gäller under aktuell katalogs giltighetstid. Reapriser och erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så länge lagret räcker.

När du handlar hos Klingel tillkommer fraktkostnad (49,-) samt eventuell betalningsavgift beroende på vilket betalsätt du valt (se Betalningsalternativ).

Rabatter och erbjudanden

Rabatt- och presentkortskoder kan bara användas en gång och kan inte överlåtas, kombineras med andra rabatterbjudanden eller bytas ut mot kontanter.

BETALNINGSALTERNATIV

Vi erbjuder följande betalsätt:

1) KLINGEL Konto

Om du vill dela upp betalningen väljer du KLINGEL Konto. Det belopp du ska betala framgår av kontoutdraget som du får varje månad. Kontoutdraget visar också genomförda köp, betalningar m.m. Du har givetvis rätt att betala hela eller delar av skulden i förtid utan extra kostnad. Betalning ska ske via inbetalningskortet som bifogas med kontoutdraget. Saknar du ditt inbetalningskort, ska inbetalningen ske till Klingel på plusgiro 17 73 81-1. Ange ditt kundnummer i meddelandefältet. Inga betalningsavgifter tillkommer.

Betalningsfria månader

Du kan utnyttja två betalningsfria månader per år. Ingen av de fyra första månaderna kan vara betalningsfri och du måste göra inbetalningar minst fyra månader i rad innan en ny betalningsfri månad kan utnyttjas. Räntan för den betalningsfria månaden läggs till skulden och utnyttjandet av betalningsfri månad förlänger återbetalningstiden. Kontakta kundtjänst om du vill utnyttja betalningsfri månad.

Räntor och kostnader

Månadsräntan är f.n. 1,71 % och beräknas tillsammans med limiträntan på f.n. 0,4 % på kontoskulden vid varje faktureringstillfälle, tillsammans dock lägst 19 kronor. Räntan läggs till saldot månatligt. Den effektiva årsräntan är f.n. 29 %. Ränteändringar kan ske p.g.a. kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader eller andra kostnader uppkomna efter nedan angivet datum. Räntan, som är avdragsgill i din deklaration, är den enda kostnad som tillkommer på KLINGEL Konto.

 Köpsumma SEK

 Du betalar per månad

 0 - 1100

 100,-

 1101 - 1500

 125,-

 1501 - 2000

 175,-

 2001 - 2500

 225,-

 o.s.v.

 

 

 

 

2) KLINGEL Faktura

Med KLINGEL Faktura får du räntefri kredit och fakturan följer med paketet. Faktureringsavgift (19,-) tillkommer. Fakturan ska betalas inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor.

3) Kontant betalning

Du betalar mot postförskott vid leverans. Postens avgift för postförskott (50,-) tillkommer.
 

4) Kortbetalning

Du betalar direkt med kort i samband med din beställning. Vi accepterar VISA och MasterCard. Vid kortbetalningar samarbetar vi med Computop, en ledande leverantör av säkra betalningstjänster. Inga betalningsavgifter tillkommer.

 

5) PayPal

Du betalar direkt via ditt PayPal-konto och behöver inte ange några betalningsuppgifter i vår webbshop. Har du inget PayPal-konto måste du först registrera dig hos PayPal.

Vänligen notera att alternativet kortbetalning och PayPal endast kan väljas vid köp i vår webbshop. För beställningar via telefon eller per post hänvisar vi till något av våra övriga betalningsalternativ.

KREDITVILLKOR

Kreditgivare

KLINGEL Faktura/Konto hanteras av Klingel Sverige, Mail Order Finance GmbH, Tyskland, filial, organisationsnr 516403-3879. I enlighet med konsumentkreditlagen har vi samlat centrala uppgifter gällande kreditavtal och kreditgivare på blanketten Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. 

Kreditprövning

Genom att välja betalsätt faktura eller konto, godkänner du att Klingel utför en sedvanlig kreditprövning samt att kontroll mot eventuella övriga krediter inom Mail Order Finance-koncernen görs. Klingel förbehåller sig rätten att avslå köp på kredit samt även att sänka en tidigare beviljad kredit. Skulle kredit inte beviljas, förbehåller sig Klingel rätten att föreslå andra betalsätt.

Utebliven betalning

Betalningsansvar åligger den som ansökt om och beviljats konto/fakturaköp. Om betalning inte sker i rätt tid är hela skulden förfallen till betalning, om förfallet belopp uppgår till mer än en tiondel av skulden. Du debiteras en påminnelseavgift (60,-) för varje betalningspåminnelse. Vid för sen eller utebliven betalning påförs dröjsmålsränta med f.n. 2 % per månad på förfallet fordringsbelopp. Kostnader för eventuella inkassoåtgärder debiteras enligt gällande lag och upplupen ränta/avgift kapitaliseras. Klingel har rätt att överlåta och/eller pantsätta kontofordran till annan kreditgivare.

LEVERANS

Leveransvillkor

Våra försändelser levereras säkert och tryggt med PostNord. Vår målsättning är att leverera inom 5-7 arbetsdagar. Vid extra hög orderingång eller om din order skickas som varubrev kan längre leveranstid förekomma. Skulle någon artikel tillfälligt vara slut restnoterar vi den för senare leverans. Om du önskar kan du avbeställa eller komplettera din restorder. Restnoterade varor levereras helt utan avgifter.

Transportgaranti

Alla försändelser som vi skickar är försäkrade av Klingel. Du som kund ansvarar för att kontrollera att godset inte är skadat när du tar emot och kvitterar leveransen. Är paketet skadat, anmäl det omgående på postutlämningsstället. Skulle godset vara skadat eller delar av leveransen saknas, vänd dig omgående till vår kundtjänst. Skadade varor ersätts kostnadsfritt av Klingel.

Outlöst paket

Om du inte hämtar ut leveransen förbehåller sig Klingel rätten att debitera en avgift på 150,- för de kostnader som expedieringen orsakat oss.

ÅNGERRÄTT

För oss är det viktigt att du blir nöjd med ditt köp. Du har alltid 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit dina varor. Du har rätt att häva köpet om en eller flera av de varor du beställt blir restnoterade eller om leveransen blir försenad. Ångerrätten gäller inte för reparerade/ändrade/graverade artiklar eller hygienprodukter och kosmetika. Klingel förbehåller sig rätten att stänga kundkonton vid misstanke om bedrägeri eller vid returandel högre än 50 %.

 
Om du vill utnyttja ångerrätten kontaktar du kundservice via telefon eller e-post. Du kan även fylla i konsumentverkets ångerblankett och skicka den till oss. Det är viktigt att du returnerar varan/varorna snarast, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill nyttja ångerrätten.
 
Varor ska returneras i väsentligen oförändrat skick, gärna i originalförpackning. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga.

En returavgift på 55,- tillkommer alltid. Gäller returen en vara som är felaktig eller felexpedierad står Klingel för returkostnaden.

Byten och returer

Byter du till annan färg eller storlek betalar du ingen ny fraktkostnad. Om du returnerar hela ordern betalar vi tillbaka varuvärdet, fraktkostnaden samt eventuell betalningsavgift. Vid byte eller retur står du för returavgiften.
Om du returnerar en vara som uppenbarligen har använts eller skadats medan du hade ansvar för den, har vi rätt att dra av motsvarande värdeminskning. Om vi bedömer att den returnerade varan förlorat hela sitt värde kan vi välja att inte betala tillbaka någon del av beloppet. Returnerar du bara en del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt).
Vid byte eller retur står du för transportrisken. Vi rekommenderar dig att alltid begära ett returkvitto från utlämningsstället samt spara följesedeln tills returprocessen är avslutad.

Gör så här för att returnera dina varor:
1. Lägg de varor du vill returnera i originalförpackningen eller motsvarande emballage.
2. Fyll i returkoden/orsaken på retursedeln och bifoga denna i paketet.
3. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Klingel står som mottagare) på paketet. Du debiteras en fast returavgift (55,-) i efterhand, oavsett paketets storlek och antal artiklar.

Saknar du returadresslapp ber vi dig att kontakta kundservice så skickar vi dig en ny.
 

Återbetalning vid returer

När vi tagit emot din retur återbetalas motsvarande belopp till dig inom 14 dagar. Hur återbetalningen sker beror på vilket betalsätt du valt vid beställningen. Vid konto-/fakturaköp återbetalas/regleras beloppet på ditt kundkonto. Vill du istället få beloppet utbetalat till ditt bankkonto, vänligen kontakta kundtjänst. Vid kortköp återförs beloppet till ditt kort. Vid betalning via PayPal återförs returbeloppet till ditt PayPal-konto. Vid kontant betalning sker återbetalning via Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Är du inte ansluten till SUS får du istället ett utbetalningskort skickat till dig med posten. Tänk på att banken eventuellt tar ut en avgift för inlösen.

GARANTI & REKLAMATION

Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss. Vi lämnar två års garanti från inköpsdatum på samtliga elprodukter. För ursprungliga fel (fabrikationsfel eller annat fel som varan hade innan du fick den) gäller en reklamationsrätt på tre år. Klingel frånskriver sig alla krav på ersättning från kund till följd av ursprungliga fel. Vid tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid deras rekommendationer. För att utnyttja din rätt till garanti/reklamation, vänligen kontakta Klingels kundtjänst så hjälper vi dig med detta.
 
EU-kommissionen har inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/​
 

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

Klingel är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen och även för marknadsföringsändamål av Klingel, dess moder- och systerbolag samt samarbetspartners.
 
Om du vill ändra dina personliga uppgifter, avsluta ditt konto eller inte vill att dina personuppgifter ska användas i marknadsföringssyfte av Klingel och/eller tredje part ber vi dig kontakta kundtjänst. Av integritetsskäl ber vi dig alltid ange ditt kundnummer och/eller personnummer.
 
Som kund hos Klingel har du rätt att en gång årligen få information om vilka personuppgifter vi har om dig i vårt kundregister. Detta skall ske skriftligen till nedanstående adress.
 
För att kunna säkerställa bra och kompetent telefonservice spelar vi då och då in samtal i rent kvalitetssyfte.
 
Läs mer om hantering av personuppgifter i vår integritetspolicy och under datasäkerhet.

FORCE MAJEURE

Klingel är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I Force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

OM VÅRA SMYCKEN

Andelen ädelmetall som krävs för att ett material får kallas äkta skiljer sig mellan olika länder. I Sverige gäller t.ex. för äkta guld en lägsta andel på 9 karat guld. Vissa av de smycken som säljs hos Klingel innehåller 333 tusendelar guld, vilket motsvarar 8 karat.

BRUKSANVISNINGAR

 
Bruksanvisningar som levereras tillsammans med produkterna vi säljer är normalt på engelska och/eller tyska. Ta kontakt med vår kundtjänst om du önskar en bruksanvisning på svenska.

MILJÖ

Batteriåtervinning

Batterier får inte slängas i hushållssoporna. Varje användare är rättsligen förpliktigad att återvinna miljöfarliga batterier eftersom dessa kan innehålla skadliga ämnen och/eller tungmetaller. Du kan kostnadsfritt lämna in batterier till din kommuns insamlingsstation. Alla batterier kan därigenom hanteras på ett miljövänligt sätt eller återvinnas. Alla batterier är märkta med en överstruken tunna. På miljöfarliga batterier syns även symbolen för miljöfarliga kemikalier.

Elproduktsåtervinning

Varje användare är rättsligen förpliktigad att återvinna elprodukter avskilt från hushållssoporna. Du kan kostnadsfritt lämna in elprodukter till din kommuns bemannade insamlingsstation. På så sätt garanteras att avfallet omhändertas fackmannamässigt och med hänsyn till miljön. Vårt företag är anslutet till El-Kretsen. De har hand om återvinning och säker avfallshantering. Är du osäker på vad som gäller för olika produkter kan du besöka www.el-kretsen.se för mer information.

Förpackningsmaterial

Vi använder alltid förpackningsmaterial som skyddar varorna optimalt. Med hänsyn till miljön är det vårt mål att använda förpackningar som är gjorda av återvinningsbart och miljövänligt material. Förpackningar av hårdpapp och plast får inte hamna i restavfallet utan ska lämnas in till en insamlingsstation. Vi är anslutna till REPA. De tar hand om återvinning och säker avfallshantering av förpackningar.

KONTAKTINFORMATION

KLINGEL
Adress: Box 5356, 402 28 Göteborg
Telefon: 0774-44 44 00
E-post: info@klingel.se
 
Vi reserverar oss för eventuella pris- och skrivfel.
 
Senast uppdaterad 2017-08-31

Köpvillkor som PDF