KÖPVILLKOR

KLINGEL ägs och marknadsförs av Klingel Sverige, Mail Order Finance GmbH, Tyskland, filial, organisationsnr 516403-3879, med säte i Göteborg (nedan kallat Klingel). Dessa allmänna köpvillkor gäller när du handlar från Klingel. Notera att villkoren i förekommande fall kan ändras. Vid beställning godkänner du dessa villkor.
 

Beställning

Beställningar görs via www.klingel.se, telefon eller per post. Minsta beställningssumma är 200,- efter avdrag av eventuella rabatter. Klingel reserverar sig för slutförsäljning samt felaktig information angående om en vara finns i lager. För att köpa produkter via vår webbshop måste du vara över 18 år. Är du under 18 år måste du ha målsmans skriftliga godkännande. Genom köp av produkter från vårt sortiment i webbshoppen, registrering på Mina sidor, beställning av katalog eller beställning av nyhetsbrev godkänner du våra vid tillfället gällande köpvillkor och du intygar därmed att de uppgifter som du lämnar är riktiga. Alla produkter vi levererar kan användas i Sverige. Notera att du behöver giltig ID-handling (pass, körkort, id-kort eller mobilt bank-id tillsammans med PostNords app) för att kunna hämta ut ditt paket.
 

Priser

Alla priser i Klingels kataloger och webbshop anges inklusive moms. Katalogpriser gäller under aktuell katalogs giltighetstid. Reapriser och erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så länge lagret räcker.

När du handlar hos Klingel tillkommer fraktkostnad (49,-) samt eventuell betalningsavgift beroende på vilket betalsätt du valt (se Betalningsalternativ). Klingel reserverar sig för eventuella skriv- och prisfel i katalog och i webbshoppen. I undantagsfall kan det uppstå fel i kampanjer. Klingel förbehåller sig rätten att i sådana fall justera beställningen i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning i efterhand.

Rabatter och erbjudanden
Rabatt- och presentkortskoder får bara användas en gång och kan inte överlåtas, kombineras med andra rabatterbjudanden eller bytas ut mot kontanter.
 

Betalning

Vi erbjuder följande betalsätt:

1) KLINGEL Konto
Om du vill dela upp betalningen väljer du KLINGEL Konto. Det belopp du ska betala framgår av kontoutdraget som du får varje månad. Kontoutdraget visar också genomförda köp, betalningar m.m. Du har givetvis rätt att betala hela eller delar av skulden i förtid utan extra kostnad. Ange ditt OCR-nummer när du betalar via din internetbank. Saknar du ditt inbetalningskort, ska inbetalningen ske till Klingel på plusgiro 17 73 81-1. Ange ditt kundnummer i meddelandefältet. Inga betalningsavgifter tillkommer.

Betalningsfria månader
Du kan utnyttja två betalningsfria månader per år. Ingen av de fyra första månaderna kan vara betalningsfri och du måste göra inbetalningar minst fyra månader i rad innan en ny betalningsfri månad kan utnyttjas. Räntan för den betalningsfria månaden läggs till skulden och utnyttjandet av betalningsfri månad förlänger återbetalningstiden. Kontakta kundservice om du vill utnyttja betalningsfri månad.

Räntor och kostnader
Månadsräntan är f.n. 1,71 % och beräknas tillsammans med limiträntan på f.n. 0,4 % på kontoskulden vid varje faktureringstillfälle, tillsammans dock lägst 19 kronor. Räntan läggs till saldot månatligt. Den effektiva årsräntan är f.n. 29 %. Ränteändringar kan ske p.g.a. kreditpolitiska beslut, ändrade upplåningskostnader eller andra kostnader uppkomna efter nedan angivet datum. Räntan, som är avdragsgill i din deklaration, är den enda kostnad som tillkommer på KLINGEL Konto. Månadsbeloppet blir högre ju större skuld som finns på kontot.

 

Köpesumma (kr) Du betalar per månad (kr) Köpesumma (kr) Du betalar per månad (kr)
0-1000 100 5001-6000 575
1001-1500 125 6001-7000 675
1501-2000 175 7001-8000 875
2001-2500 225 8001-9000 1075
2501-3000 275 9001-10000 1275
3001-4000 375 o.s.v. o.s.v.
4001-5000 475    


2) KLINGEL Faktura
Med KLINGEL Faktura får du räntefri kredit och fakturan följer med paketet. Faktureringsavgift (19,-) tillkommer. Fakturan ska betalas inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor.  Du betalar enbart för de varor du behåller. Vid retur reglerar du din faktura genom att dra av varuvärdet på de varor du returnerar.


3) Kontant betalning
Du betalar mot postförskott vid leverans. Postens avgift för postförskott (50,-) tillkommer.

4) Kortbetalning
Du betalar direkt med kort i samband med din beställning i webbshoppen. Vi accepterar endast nordiska kreditkort. Vi förbehåller oss rätten att vid behov ändra till alternativa betalsätt.

5) PayPal
Du betalar direkt via ditt PayPal-konto i webbshoppen. Har du inget PayPal-konto måste du först registrera dig hos PayPal.

Vänligen notera att alternativet kortbetalning och PayPal endast kan väljas vid köp i vår webbshop. För beställningar via telefon eller per post hänvisar vi till något av våra övriga betalningsalternativ.
 

Kreditvillkor

Kreditgivare
KLINGEL Faktura/Konto hanteras av Klingel Sverige, Mail Order Finance GmbH, Tyskland, filial, organisationsnr 516403-3879. I enlighet med konsumentkreditlagen har vi samlat centrala uppgifter gällande kreditavtal och kreditgivare på blanketten Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Kreditprövning
Genom att välja betalsätt faktura eller konto, godkänner du att Klingel utför en sedvanlig kreditprövning. Klingel förbehåller sig rätten att avslå köp på kredit samt även att sänka en tidigare beviljad kredit. Skulle kredit inte beviljas, förbehåller sig Klingel rätten att ändra betalsätt. För att handla på kredit krävs att du uppger ditt personnummer. Om du inte har angett detta, förbehåller sig Klingel rätten att ändra betalsätt och leverera mot postförskott.

 

Utebliven betalning
Betalningsansvar åligger den som ansökt om och beviljats konto/fakturaköp. Om betalning inte sker i rätt tid är hela skulden förfallen till betalning, om förfallet belopp uppgår till mer än en tiondel av skulden. Du debiteras en påminnelseavgift (60,-) för varje betalningspåminnelse. Vid för sen eller utebliven betalning påförs dröjsmålsränta med f.n. 2 % per månad på förfallet fordringsbelopp. Kostnader för eventuella inkassoåtgärder debiteras enligt gällande lag och upplupen ränta/avgift kapitaliseras. Klingel har rätt att överlåta och/eller pantsätta kontofordran till annan kreditgivare.
 

Leverans

Leveransvillkor
Vår målsättning är att leverera inom 5-7 arbetsdagar. Vid extra hög orderingång eller om din order skickas som varubrev kan längre leveranstid förekomma. Skulle någon artikel tillfälligt vara slut restnoterar vi den för senare leverans. Om du önskar kan du avbeställa din restorder så länge din order inte är packad.  Restnoterade varor levereras helt utan avgifter.

Transportgaranti
Alla försändelser som vi skickar är försäkrade av Klingel. Du som kund ansvarar för att kontrollera att godset inte är skadat när du tar emot och kvitterar leveransen. Är paketet skadat, anmäl det omgående på postutlämningsstället. Skulle godset vara skadat eller delar av leveransen saknas, vänd dig omgående till vår kundservice. Skadade varor ersätts kostnadsfritt av Klingel.

Outlöst paket
Om du inte hämtar ut leveransen förbehåller sig Klingel rätten att debitera en avgift på 150,- för de kostnader som expedieringen orsakat oss.

 

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit samtliga varor ur en beställning. Ångerrätten gäller inte om plomberingen brutits på badkläder eller underkläder, hygienartiklar, parfymflaskor, kosmetika eller för reparerade/måttbeställda/graverade varor. När du returnerar varan ska den vara oanvänd och ha alla lappar kvar. Klingel förbehåller sig rätten att stänga kundkonton vid misstanke om bedrägeri eller vid returandel högre än 50 %.
Om du vill utnyttja ångerrätten kontaktar du kundservice via telefon eller e-post. Du kan även fylla i konsumentverkets ångerblankett och skicka den till oss. Det är viktigt att du returnerar varan/varorna snarast, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill nyttja ångerrätten. Använd den bifogade returadresslappen. Returadress: KLINGEL, 207 21 MALMÖ
Varor ska returneras i väsentligen oförändrat skick, gärna i originalförpackning. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga. Gäller returen en vara som är felaktig eller felexpedierad står Klingel för returkostnaden.
 

Byten och returer

Vill du byta en vara gör du en ny beställning. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 55,-.
Om du returnerar en vara som uppenbarligen har använts eller skadats medan du hade ansvar för den, har vi rätt att dra av motsvarande värdeminskning. Om vi bedömer att den returnerade varan förlorat hela sitt värde kan vi välja att inte betala tillbaka någon del av beloppet. Returnerar du bara en del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt).
Vid retur står du för transportrisken. Vi rekommenderar dig att alltid använda den bifogade returadresslappen. Spara din följesedel samt returkvittot från utlämningsstället tills returprocessen är avslutad.
 

Gör så här vid retur:

1. Lägg de varor du vill returnera i originalförpackningen eller motsvarande emballage.
2. Fyll i returkoden på retursedeln och bifoga denna i paketet.
3. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Klingel står som mottagare) på paketet. Du debiteras en fast returavgift (55,-) i efterhand, oavsett paketets storlek och antal artiklar.

Saknar du returadresslapp ber vi dig att kontakta kundservice så skickar vi dig en ny.

 

Återbetalning

Återbetalning sker så snart som möjligt vid returer och senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om att du vill nyttja ångerrätten. Hur återbetalningen sker beror på vilket betalsätt du valt vid beställningen. Vid konto-/fakturaköp regleras beloppet på ditt kundkonto. Vid kortköp återförs beloppet till ditt kort. Vid betalning via PayPal återförs beloppet till ditt PayPal-konto. Vid kontant betalning sker återbetalning via Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Är du inte ansluten till SUS får du istället ett utbetalningskort skickat till dig med posten.
 

Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara inom tre år förutsatt att det var fel på varan när du fick den levererad. Är det fel på en vara du har mottagit vill vi att du, inom skälig tid efter att du upptäckt felet, kontaktar oss på telefonnummer 0774-44 44 00 eller via e-post till info@klingel.se. Får vi din information inom två månader från att felet på varan upptäcktes har du reklamerat inom skälig tid. Efter att vi har mottagit varan som du reklamerar tar vi ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Rör det sig om ett ursprungligt fel och du redan har betalat varan får du din återbetalning så snart som möjligt (senast 30 dagar efter att reklamationen blivit godkänd).

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vi följer alltid deras rekommendationer.

Kontaktuppgifter till ARN och EU ODR vid tvist:
ARN: http://www.arn.se
Box 174, 101 23 Stockholm
EU ODR: https://webgate.ec.europa.eu/odr/
 

Garanti

Konsumentköplagen som tillvaratar dina intressen som kund gäller naturligtvis när du handlar hos oss. Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan om transportskadade produkter kontakta kundservice. Vi lämnar två års garanti från inköpsdatum på våra elprodukter. Alla eventuella garantier från tillverkaren gäller i Sverige. Fakturan/följesedeln gäller som garantibevis.
 

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter som du lämnar till oss behandlar vi i enlighet med EU-förordningen General Data Protection Regulation, förkortat GDPR (på svenska: dataskyddsförordningen). Vi använder personuppgifterna för följande ändamål och sparar uppgifterna så länge vi behöver dem för dessa ändamål:

- Bekräftelse och leverans av din beställning inkl. eventuella frågor som uppkommer i samband med beställningen
- Hantering av kundserviceärenden
- Utskick av kataloger och erbjudanden
- E-postmeddelande till våra nuvarande kunder
- Kreditupplysning

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med andra företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner (s.k. personuppgiftsbiträden). Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss bl.a. med:

- Transporter (logistikföretag och speditörer)
- Betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer)
- Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer)
- IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar)
- Kundservice (Call center-företag)

Du har rätt att:
- få information om vilka personuppgifter vi har om dig samt att begära att dina personuppgifter ändras, raderas eller att vår behandling av dina personuppgifter begränsas
- begära att dina personuppgifter inte ska användas i marknadsföringssyfte
- att få ut och använda dina personuppgifter på annat håll t.ex. i en annan social medietjänst - skicka in klagomål till Datainspektionen om du anser att vi bryter mot reglerna för personuppgiftsbehandling.
 

Force majeure

Klingel är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I Force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
 

Om våra smycken

Andelen ädelmetall som krävs för att ett material får kallas äkta skiljer sig mellan olika länder. I Sverige gäller t.ex. för äkta guld en lägsta andel på 9 karat guld. Vissa av de smycken som säljs hos Klingel innehåller 333 tusendelar guld, vilket motsvarar 8 karat och beskrivs som guldfärgade.
 

Bruksanvisningar

Bruksanvisningar som levereras tillsammans med produkterna vi säljer är normalt på engelska och/eller tyska.
 

Miljö

Batteriåtervinning
Batterier får inte slängas i hushållssoporna. Varje användare är rättsligen förpliktigad att återvinna miljöfarliga batterier eftersom dessa kan innehålla skadliga ämnen och/eller tungmetaller. Du kan kostnadsfritt lämna in batterier till din kommuns insamlingsstation. Alla batterier kan därigenom hanteras på ett miljövänligt sätt eller återvinnas. Alla batterier är märkta med en överstruken tunna. På miljöfarliga batterier syns även symbolen för miljöfarliga kemikalier.
 

Elproduktsåtervinning
Varje användare är rättsligen förpliktigad att återvinna elprodukter avskilt från hushållssoporna. Du kan kostnadsfritt lämna in elprodukter till din kommuns bemannade insamlingsstation. På så sätt garanteras att avfallet omhändertas fackmannamässigt och med hänsyn till miljön. Vårt företag är anslutet till El-Kretsen. De har hand om återvinning och säker avfallshantering. Är du osäker på vad som gäller för olika produkter kan du besöka www.el-kretsen.se för mer information.
 

Förpackningsmaterial
Vi använder alltid förpackningsmaterial som skyddar varorna optimalt. Med hänsyn till miljön är det vårt mål att använda förpackningar som är gjorda av återvinningsbart och miljövänligt material. Förpackningar av hårdpapp och plast får inte hamna i restavfallet utan ska lämnas in till en insamlingsstation. Vi är anslutna till REPA. De tar hand om återvinning och säker avfallshantering av förpackningar.
 

Kontaktinformation

KLINGEL
Adress: Box 5356, 402 28 Göteborg
Telefon: 0774-44 44 00
E-post: info@klingel.se
 
Vi reserverar oss för eventuella pris- och skrivfel.
 
Senast uppdaterad 2018-05-21
Köpvillkor som PDF