2019-01-21 | lästid: 3 minuter

I 15 år har Klingel funnits i Sverige och försett den medvetna, mogna kvinnan med mode av hög kvalitet. En person har varit med från allra första början – vd Carina Bergudden. Vi passade på att ställa några frågor till Klingels egen Boss Lady.

Vad har varit roligast under de här 15 åren?

– Att ha byggt upp något från grunden. Jag har fått sätta mig in i så många olika saker under den här tiden, allt från distribution till kundkonton. Jag brukar säga att jag kan lite om mycket. Och det finns hela tiden nya saker att lära sig.

Berätta – hur startade allt?

– Det tyska företaget Klingel hade fått erbjudande om att köpa upp ett konkursregister med adresser i Sverige, Norge och Finland. Jag blev tillfrågad om att leda projektet eftersom jag hade jobbat i postorderbranschen i många år. Och så kunde jag tyska, men de kunskaperna fick jag damma av rejält. Ett ord som Versandhandelsunternehmen (postorderföretag, reds. anm.) var jag tvungen att slå upp om man säger så.

Minns du den första beställningen ni fick?

– Ja, det var en måndag och vi visste inte ens att den första testkatalogen hade gått ut i Sverige. Plötsligt så blinkade det till på Klingels telefonlina. Och sedan brakade helvetet lös. I positiv bemärkelse då. Det ringde och ringde och ringde. Växeln i lilla Älvsered där vi satt gick sönder för att det var så hårt tryck. Sedan fortsatte det på samma sätt i Norge och Finland.

 Vad var det som gjorde att det blev en sådan succé?

– Sortimentet. Det var mode för en mogen kvinna och bättre kvalitet än vad man var van vid. Det var verkligen lucka på marknaden. Det fanns ingen konkurrent som hade något liknande.

 Vad är det som gör att kunderna gillar Klingel idag?

– Det är fortfarande vårt unika och starka sortiment. Ett sortiment som har blivit mycket bredare online. Idag har vi stora storlekar och även mode för den lite yngre, kaxigare kvinnan. Sedan har vi vår personliga kundservice som jag är väldigt stolt över. När så många företag går åt andra hållet och är svåra att få tag på så finns vi här för våra kunder och hjälper dem med allt.

Några modetrender du minns från de här 15 åren?

– Som gammal inköpare är det mest det som inte har funkat som man minns, haha. Färgerna petrol och senap har aldrig sålt bra. Men jag minns till exempel en ljusrosa kavaj från vår första katalog. Det var pärlor och broderier och kunderna älskade den. Det är de där lite mer tyska, kontinentala detaljerna som så många uppskattar.

 Klingel är ju ett tyskt företag i grunden. Hur fungerar samarbetet?

– Det är otroligt roligt att jobba med vår tyska mamma, vårt tyska huvudkontor. Det är verkligen fantastiska kollegor. Sedan finns det förstås utmaningar också. Att sälja sandaler i februari funkar kanske i södra Tyskland men är inte lika lyckat i Skandinavien …

 Hur ser du på framtiden för Klingel i en allt mer digitaliserad modevärld?

– Katalogsidan är fortfarande väldigt viktig för oss, det är där vi har vår kundbas. Samtidigt finns vår framtida kund online och vi måste se till båda dessa. Vi ska fortsätta att vara personliga och finnas där för våra kunder oavsett kanal. Det är bara att titta på våra fantastiska sociala medier. Vi finns där och möter och kommunicerar med våra kunder på ett personligt sätt.

Skriv något
Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *