2019-10-15 | lästid: 3 minuter

Vi står inför den. Den som varje år kommer men som ändå anländer som en chock från en dag till en annan där vi alla ofta konstaterar i kör att “nu är verkligen sommaren över”. Vi är många som i slutet av sommaren längtar efter att få plocka fram både stickade tröjor och få tända tämligen generösa mängder av värmeljus. Sen är vi några som inte alls längtar till de mörkare halvåret och som i och med dennes intåg kan komma att må väldigt dåligt och bli deppiga. Till att börja med ska vi komma ihåg att vi alla mår dåligt i perioder. Svackor kommer och går och det är helt normalt. Den hårfina gränsen mellan vanlig nedstämdhet och sjuklig depression är svår att definiera och det märks ofta inte förens skadan är skedd att man gått från den vanliga nedstämdheten till det värre och sjukliga. Höstdepression är en mycket verklig diagnos som främst grundar sig i att ljuset förändras. Vår hjärna reagerar nämligen mycket på ljus, och när det blir för lite av denna vara påverkar det i sin tur vår halt av serotonin. Serotonin är det så kallade lyckohormonet som gör att vårt humör stabiliseras och håller oss till det som känns som att vi mår bra.

Det krävs ingen hjärnforskning för att lista ut det positiva med att vara höstdeppig – Att det ofta är en tidsbestämd nedstämdhet och att du redan i februari bokstavligt talat kan börja se ljuset i tunneln eftersom det nu har börjat bli ljusare på dagarna.

I denna text vill vi belysa några viktiga delar att tänka på nu när vi står inför den mörka årstiden. Vi vill inte hetsa fram något så diffust som “från höstdepp till höstpepp” eftersom man inte alltid kan eller vill vara peppig. Men det finns antidepressiva rutiner, beteenden och tankesätt att ta till för att vara lite närmre ytan i den svacka av nedstämdhet man kan befinna sig i ibland.

Motionera

Ja, detta är och kommer alltid vara ett återkommande faktum i våra liv. Detta är inte bara för att musklerna och systemet i allmänhet kommer må bra utav detta utan allra mest för hur träningen påverkar våra hjärnor. Signalsubstanserna dopamin och serotonin utvinns av träning och utan att bli alldeles för invecklad kan vi konstatera att: rör bara på dig! Gå, spring, cykla, dansa, träna.

Säg nej

Våga säga nej till saker som stressar dig eller som du inte vill gör. Gör inte saker för andras skull utan våga göra följande: Ställ in för att kunna ställa upp för dig själv!

Njut av ljuset

Se till att utnyttja det lilla ljus som faktiskt finns, och spendera så mycket tid som du kan utomhus. När du vistas i naturen går din kropp in i ett avslappnat och ohotat läge som kallas för “rest and digest”. Läget är den raka motsatsen till det läge vi hamnar i vid stress. Detta kallas för “fight or flight”-läget. När vi hamnar i det senare tillståndet stänger kroppen av alla funktioner som inte är väsentliga just där och då, bland annat immunförsvaret.

Skilj på om du behöver vila eller aktivitet

Se på din trötthet och håll koll på den. Din trötthet är inte alltid ett tecken på att du behöver sova. Det kan nämligen också vara ett tecken på att du behöver aktivitet – inte mer vila. När du är deprimerad kommer din kropp att säga till dig att du måste vila. Om du har sovit 7-9 timmar på natten, så räcker det, även om du kan kan känna dig helt utpumpad. När du sätter igång med dina nya aktiviteter, kan den onda trötthetscirkeln brytas, men tills dess måste du tyvärr ignorera ditt trötthetsmonster.

Skriv något
Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *