ÅNGERRÄTT

För oss är det viktigt att du blir nöjd med ditt köp. Du har alltid 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit dina varor. Du har rätt att häva köpet om en eller flera av de varor du beställt blir restnoterade eller om leveransen blir försenad. Ångerrätten gäller inte för reparerade/ändrade/graverade artiklar eller hygienprodukter och kosmetika. Klingel förbehåller sig rätten att stänga kundkonton vid misstanke om bedrägeri eller vid returandel högre än 50 %.

 
Om du vill utnyttja ångerrätten kontaktar du kundservice via telefon eller e-post. Du kan även fylla i konsumentverkets ångerblankett och skicka den till oss. Det är viktigt att du returnerar varan/varorna snarast, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill nyttja ångerrätten.
 
Varor ska returneras i väsentligen oförändrat skick, gärna i originalförpackning. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga.

En returavgift på 55,- tillkommer alltid. Gäller returen en vara som är felaktig eller felexpedierad står Klingel för returkostnaden.

Byten och returer

Byter du till annan färg eller storlek betalar du ingen ny fraktkostnad. Om du returnerar hela ordern betalar vi tillbaka varuvärdet, fraktkostnaden samt eventuell betalningsavgift. Vid byte eller retur står du för returavgiften.
Om du returnerar en vara som uppenbarligen har använts eller skadats medan du hade ansvar för den, har vi rätt att dra av motsvarande värdeminskning. Om vi bedömer att den returnerade varan förlorat hela sitt värde kan vi välja att inte betala tillbaka någon del av beloppet. Returnerar du bara en del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt).
Vid byte eller retur står du för transportrisken. Vi rekommenderar dig att alltid begära ett returkvitto från utlämningsstället samt spara följesedeln tills returprocessen är avslutad.

Gör så här för att returnera dina varor:
1. Lägg de varor du vill returnera i originalförpackningen eller motsvarande emballage.
2. Fyll i returkoden/orsaken på retursedeln och bifoga denna i paketet.
3. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Klingel står som mottagare) på paketet. Du debiteras en fast returavgift (55,-) i efterhand, oavsett paketets storlek och antal artiklar.

Saknar du returadresslapp ber vi dig att kontakta kundservice så skickar vi dig en ny.
 

Återbetalning vid returer

När vi tagit emot din retur återbetalas motsvarande belopp till dig inom 14 dagar. Hur återbetalningen sker beror på vilket betalsätt du valt vid beställningen. Vid konto-/fakturaköp återbetalas/regleras beloppet på ditt kundkonto. Vill du istället få beloppet utbetalat till ditt bankkonto, vänligen kontakta kundtjänst. Vid kortköp återförs beloppet till ditt kort. Vid betalning via PayPal återförs returbeloppet till ditt PayPal-konto. Vid kontant betalning sker återbetalning via Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Är du inte ansluten till SUS får du istället ett utbetalningskort skickat till dig med posten. Tänk på att banken eventuellt tar ut en avgift för inlösen.

GARANTI & REKLAMATION

Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss. Vi lämnar två års garanti från inköpsdatum på samtliga elprodukter. För ursprungliga fel (fabrikationsfel eller annat fel som varan hade innan du fick den) gäller en reklamationsrätt på tre år. Klingel frånskriver sig alla krav på ersättning från kund till följd av ursprungliga fel. Vid tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid deras rekommendationer. För att utnyttja din rätt till garanti/reklamation, vänligen kontakta Klingels kundtjänst så hjälper vi dig med detta.
 
EU-kommissionen har inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/​