RETUR & ÅNGERRÄTT

Du har alltid 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit samtliga varor ur en beställning. Ångerrätten gäller inte om plomberingen brutits på badkläder eller underkläder, hygienartiklar, parfymflaskor, kosmetika eller för reparerade/måttbeställda/graverade varor. När du returnerar varan ska den vara oanvänd och ha alla lappar kvar. Klingel förbehåller sig rätten att stänga kundkonton vid misstanke om bedrägeri eller vid returandel högre än 50 %.
Om du vill utnyttja ångerrätten kontaktar du kundservice via telefon eller e-post. Du kan även fylla i konsumentverkets ångerblankett och skicka den till oss. Det är viktigt att du returnerar varan/varorna snarast, dock senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill nyttja ångerrätten. Använd den bifogade returadresslappen. Returadress: KLINGEL, 207 21 MALMÖ

Varor ska returneras i väsentligen oförändrat skick, gärna i originalförpackning. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga. Gäller returen en vara som är felaktig eller felexpedierad står Klingel för returkostnaden.
 

Byten och returer

Vill du byta en vara gör du en ny beställning. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 55,-.
Om du returnerar en vara som uppenbarligen har använts eller skadats medan du hade ansvar för den, har vi rätt att dra av motsvarande värdeminskning. Om vi bedömer att den returnerade varan förlorat hela sitt värde kan vi välja att inte betala tillbaka någon del av beloppet. Returnerar du bara en del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt).
Vid retur står du för transportrisken. Vi rekommenderar dig att alltid använda den bifogade returadresslappen. Spara din följesedel samt returkvittot från utlämningsstället tills returprocessen är avslutad.
 

Gör så här vi retur:

1. Lägg de varor du vill returnera i originalförpackningen eller motsvarande emballage.
2. Fyll i returkoden på retursedeln och bifoga denna i paketet.
3. Sätt på den förbetalda returadresslappen (där Klingel står som mottagare) på paketet. Du debiteras en fast returavgift (55,-) i efterhand, oavsett paketets storlek och antal artiklar.

Saknar du returadresslapp ber vi dig att kontakta kundservice så skickar vi dig en ny.
 

Återbetalning

Återbetalning sker så snart som möjligt vid returer och senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande om att du vill nyttja ångerrätten. Hur återbetalningen sker beror på vilket betalsätt du valt vid beställningen. Vid konto-/fakturaköp regleras beloppet på ditt kundkonto. Vid kortköp återförs beloppet till ditt kort. Vid betalning via PayPal återförs beloppet till ditt PayPal-konto. Vid kontant betalning sker återbetalning via Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Är du inte ansluten till SUS får du istället ett utbetalningskort skickat till dig med posten.
 

Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara inom tre år förutsatt att det var fel på varan när du fick den levererad. Är det fel på en vara du har mottagit vill vi att du, inom skälig tid efter att du upptäckt felet, kontaktar oss på telefonnummer 0774-44 44 00 eller via e-post till info@klingel.se. Får vi din information inom två månader från att felet på varan upptäcktes har du reklamerat inom skälig tid. Efter att vi har mottagit varan som du reklamerar tar vi ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Rör det sig om ett ursprungligt fel och du redan har betalat varan får du din återbetalning så snart som möjligt (senast 30 dagar efter att reklamationen blivit godkänd).
Vid tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid deras rekommendationer.

EU-kommissionen har inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/
Kontaktuppgifter till ARN och EU ODCR vid tvist:
ARN: http://www.arn.se (ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/)
Box 174, 101 23 Stockholm

http://webgate.ec.europa.eu
 

Garanti

Konsumentköplagen som tillvaratar dina intressen som kund gäller naturligtvis när du handlar hos oss. Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan om transportskadade produkter kontakta kundservice. Vi lämnar två års garanti från inköpsdatum på våra elprodukter. Alla eventuella garantier från tillverkaren gäller i Sverige. Fakturan/följesedeln gäller som garantibevis.