Checklista för säker e-handel

Känner du dig otrygg när du handlar på internet?

Här är en lättöverskådlig sammanställning som hjälper dig att känna igen seriösa och kundvänliga företag på internet. Vi har valt att göra checklistan relativt kortfattad för att du som kund lätt och snabbt ska kunna använda dig av den i kontakt med nya företag.

Ställ dig följande 5 frågor innan du handlar online hos ett nytt företag:

1. Vem har jag att göra med?

Ett pålitligt företag ...

  • presenterar sig med mer än bara företagets namn och adress,
  • erbjuder ett flertal kontaktmöjligheter, t.ex. e-postadress, fax- och telefonnummer,
  • ber inte om några personliga uppgifter förrän i slutet av ett eventuellt beställningsförlopp,
  • ska helst kunna uppvisa säkerhetscertifiering eller kvalitetsstämpel från oberoende institut.


2. Hur presenterar företaget sina produkter?

Ett pålitligt företag …

  • underlättar för sina kunder genom att erbjuda en välfungerande sökfunktion, tydliga anvisningar och lättöverskådliga kategorier,
  • beskriver produkterna utförligt, i texter som är lättlästa och enkla att förstå,
  • erbjuder tydliga och realistiska bilder av produkten genom fotografier eller avbildningar,
  • ger tydlig och överskådlig information om produktens pris.


3. Hur betalar jag?

Ett pålitligt företag …

  • ger, före en eventuell beställning, tydlig och lättåtkomlig information om vilka betalnings- och leveransvillkor som gäller,
  • erbjuder flera olika betalningsmöjligheter, helst köp mot faktura, och kräver ingen förskottsbetalning.


4. Hur ser beställningsprocessen ut?

Ett pålitligt företag …

  • gör det enkelt för dig att se vilka varor som ligger i din varukorg eller kundvagn så att du även under beställningens gång kan ta bort eller lägga till varor,
  • visar tydligt personliga uppgifter i samband med beställningsförloppet,
  • erbjuder säker dataöverföring. Detta känner du igen på hänglåssymbolen i webbläsarens nedre kant och att adressen i webbläsarens adressfält börjar med https://,
  • presenterar tydligt och lättöverskådligt alla kostnader (exempelvis fraktkostnad och eventuell kostnad för särskilda betalningssätt) som tillkommer utöver varupriset,
  • ger, före en eventuell beställning, information om huruvida varan finns i lager samt beräknad leveranstid,
  • erbjuder en översikt över uppgifterna i din beställning innan beställningen skickas så att du kan se om dina personuppgifter, beställningens innehåll och slutgiltigt pris stämmer,
  • visar tydligt när beställningen skickas,
  • skickar dina beställningsuppgifter via e-post, alternativt ger dig möjlighet att skriva ut uppgifterna innan du lämnar sidan.


5.Vilka rättigheter och skyldigheter har jag?

Ett pålitligt företag …

  • ger dig möjlighet att lätt hitta och läsa vilka köpvillkor som gäller,
  • informerar i köpvillkoren, samt eventuellt även på fler ställen, om vilka rättigheter och skyldigheter du har som kund när du handlar via Internet,
  • ger särskilt tydlig information om vad som gäller för ånger- och returrätt.